JWT Amsterdam zet daklozen op straat

Reclamebureau lanceert uniek project met spaarpoppen

05 JUNE 2014, AMSTERDAM, THE NETHERLANDS
JWT Amsterdam (www.jwtamsterdam.nl) lanceerde dit voorjaar een initiatief om aandacht te vragen en geld in te zamelen voor de Belangenbehartiging Amsterdamse Dak- en Thuislozen (BADT).

Geïnspireerd door recente krantenartikelen over het toenemende aantal dak- en thuislozen in de Nederlandse steden, ontstond de vraag binnen JWT Amsterdam hoe deze mensen te helpen. In Nederland tellen we meer dan 15.000 dak- en thuislozen en het aantal stijgt nog steeds iedere dag.

Vanuit deze vraag is het initiatief ‘Spaarpop’ ontstaan. Met dit idee wordt er niet alleen aandacht gevraagd voor het probleem, maar wordt er tegelijkertijd op een opzienbarende manier geld ingezameld voor de BADT.

Het concept is simpel: om meer mensen van de straat te halen, zetten we meer daklozen op straat. De uitvoer: etalagepoppen aankleden in afgetrapte, gebruikte kleding en zaag een grote gleuf in hun voorhoofd, zoals je die ook in een spaarpot ziet. Resultaat: een online video waarin etalagepoppen, verspreid door Amsterdam, aangekleed zijn als dakloze met een handgeschreven kartonnen bordje waarop een donatie voor de Belangenbehartiging Amsterdamse Dak- en Thuislozen (BADT) wordt gevraagd.

Het duurde niet langer dan een week om dit project op te zetten en het budget bleef onder de €100,-. De etalagepoppen waren gedoneerd en de kleding afkomstig van collega’s bij JWT Amsterdam.

Quotes
"“We wilden inwoners van de stad de verschillende kanten van het dak- en thuisloos zijn laten zien; de moeders, de families en vooral de kinderen. Het is een steeds groter wordend probleem in Amsterdam en daarom belangrijk om hier op een dusdanige manier aandacht voor te vragen, waarin je mensen ook meteen als het ware verplicht om in actie te komen door een donatie te doen aan de BADT.”" Robert Harrison (Designer JWT Amsterdam)