JWT Amsterdam komt met Hulplijn voor mensen zónder psychische ziekte

Voor nieuwe SIRE campagne tegen stigmatisering van mensen met een psychische aandoening

27 JUNE 2013, AMSTERDAM, THE NETHERLANDS
Heel veel mensen krijgen in hun leven te maken met een psychische ziekte: sommigen worden zelf het slachtoffer, maar vaker doordat ze iemand in hun omgeving kennen die hier aan lijdt. Mensen met een psychische worden vaak sociaal uitgesloten door hun omgeving en onbedoeld gestigmatiseerd, omdat hun omgeving niet goed weet hoe hiermee om te gaan. Om deze problematiek aan te pakken, komt JWT Amsterdam met De hulplijn voor mensen zónder psychische ziekte.

Een collega komt terug na enkele maanden uit de roulatie geweest te zijn vanwege een burn-out. Een buurmeisje lijdt aan anorexia. Een neefje dat komt logeren heeft ADHD. Een moeder op school blijkt een tijdje opgenomen te zijn geweest met een bipolaire stoornis. Hoe ga je daar mee om? Wat doe je wel en wat maar beter juist niet? Spreek je ze aan, of kun je ze beter met rust laten? Wat zeg je dan of is aanspreken misschien zelfs wel gevaarlijk? Voor alle mensen die antwoord willen hebben op bovenstaande- en andere vragen is er nu een hulplijn: De hulplijn voor mensen zónder psychische ziekte.

De hulplijn is te bereiken via: 0900-0727

Hier worden mensen zonder psychische ziekte die niet goed weten hoe om te gaan met mensen met een psychische ziekte geholpen door ervaringsdeskundigen: mensen met een psychische ziekte. Deze verstrekken op maat gesneden advies gebaseerd op hun eigen ervaringen. Verantwoordelijk voor de uitvoering van de hulplijn is de stichting Samen Sterk tegen Stigma.

De lancering van de hulplijn wordt ondersteund door een uitgebreide mediacampagne, inclusief televisiecommercials, radio en print, social media en een aparte website. In de commercials komen mensen aan het woord die zelf geconfronteerd zijn geweest met uitsluiting en stigmatisering van hun omgeving als gevolg van hun ziekte.

De campagne is ontwikkeld door JWT Amsterdam in opdracht van SIRE (Stichting Ideële Reclame).

Quotes
"Voor iedereen die denkt dat iemand met een depressie iets leuks moet gaan doen." 0900-0727, De hulplijn voor mensen Zónder psychische ziekte.
"Voor iedereen die iemand met een angststoornis maar eng vindt." 0900-0727, De hulplijn voor mensen Zónder psychische ziekte.
"Voor iedereen die denkt dat iemand met een burn-out eigenlijk vakantie neemt." 0900-0727, De hulplijn voor mensen Zónder psychische ziekte.
"Voor iedereen die denkt dat iemand die stemmen hoort niet op een goed gesprek zit te wachten." 0900-0727, De hulplijn voor mensen Zónder psychische ziekte.