Cultuur komt zo wel heel dichtbij.

25 FEBRUARY 2016, DONDERDAG 25 FEBRUARI 2016, AMSTERDAM
ING is al meer dan tien jaar trotse hoofdsponsor van het Rijksmuseum. Met deze sponsoring willen ze cultuur dichterbij Nederlanders brengen. En dat doen ze desnoods letterlijk.

Afgelopen zondag bood daarvoor een mooie gelegenheid: de opening van de tentoonstelling Catwalk in het Rijksmuseum, die vormgegeven is door fotograaf Erwin Olaf en een overzicht geeft van 400 jaar mode in Nederland.

Toevallig viel de opening van de tentoonstelling samen met de aftrap van een ander Amsterdams evenement: de Huishoudbeurs. Een fenomeen waarvoor jaarlijks duizenden mensen - uit alle hoeken van het land - een dagje afreizen naar de hoofdstad.

Een ideaal moment om het Rijksmuseum dichterbij mensen te brengen. Of eigenlijk andersom: mensen dichterbij het Rijksmuseum brengen.

In dit geval letterlijk: nietsvermoedende bezoekers van de Huishoudbeurs troffen bij de RAI een stand waar ze namens ING werden uitgenodigd om binnen te komen en de tentoonstelling Catwalk te ervaren. Vervolgens transformeerde deze mini-dependance razendsnel tot een bus, die de bezoekers in tien minuten linea recta naar het Rijksmuseum reed, waar ze een VIP-rondleiding kregen en hun ogen uitkeken.

Na deze stunt werden de 'ontvoerde' bezoekers, een ervaring rijker, netjes teruggebracht naar het RAI-terrein, waar ze hun dagje Huishoudbeurs weer konden voortzetten.